Köpvillkor

Köpvillkor Hälsostrumpor.se

Allmänt

Följande köpvillkor är anpassade för internetförsäljning på www.halsostrumpor.se och är gällande för privatkunder som är 18 år fyllda och bosatta i Sverige.

 

Post- och returadress:

Hälsostrumpor.se

Helge Nielsens Alle 6K, st. th.

8723 Løsning

Danmark

 

Adress, huvudkontor:

Hälsostrumpor.se / Tekstilfabrikken ApS
Helge Nielsens Alle 6K, st. th.
DK-8723 Løsning
Danmark
Momsnummer DK40530622

 

Kontaktuppgifter:
E-mail: info@halsostrumpor.se

 

Priser och avgifter

Alla priser är angivna i SEK och inklusive 25% moms. Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma, se avsnitt om betalning och leverans. Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

Beställning

En beställning görs enkelt och säkert på www.halsostrumpor.se och du bekräftar din beställning när du genomfört sista steget i kassan, alltså när du klickat på ”Genomför beställning”. Härmed blir du också ansvarig för att betala din beställning. Du mottar ett e-mail med din orderbekräftelse strax efter genomförd beställning som innehåller viktig information som ska sparas.

 

Makulera beställning

Du kan makulera din beställning genom att kontakta kundservice på info@halsostrumpor.se . Observera att din beställning endast kan makuleras innan din beställning behandlats och packats.

Betalning

Klarna Fakturabetalning 

Med fakturabetalning får du hem dina varor innan du betalar och behöver aldrig ge ut dina kortuppgifter.
Vid betalning med faktura är betalningstiden 14 dagar från den dag då varorna skickas från oss. För att kunna betala med faktura kräver vår betalningspartner ditt personnummer för att göra en kreditbedömning samt att din beställning skickas till din folkbokföringsadress. 

Här kan du läsa Klarnas villkor till fakturabetalningar.

Det tillkommer en avgift på 26 SEK om du väljer att betala med Klarna Faktura. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta efter Klarnas regler och standardavgifter. Om betalning efter detta fortfarande inte sker överlämnas ärendet för inkassohantering och extra kostnader kan tillkomma.

 

Klarna Delbetalning

Du har även möjlighet för att välja Klarna delbetalning och Klarna Konto. Precis som när du köper med vanlig faktura får du varorna innan du betalar. Du kan välja att dela din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Klarna Konto delar upp dina fakturor så du endast mottar en faktura varje månad, där alla Klarnafakturor du handlat för den senaste månaden är samlade. Här kan du läsa Klarnas delbetalningsvillkor och här kan du läsa Klarna Konto-villkor.

 

Kortbetalning

På www.halsostrumpor.se kan du betala med betal- och kreditkort utställda i Sverige. Kortbetalningar görs krypterat genom vår betalningspartner NETS som är auktoriserade med PCI DSS-certifiering. Du debiteras när din beställning skickas från vårt lager.

Vi tar emot följande kort:

-VISA 
-VISA Electron
-MasterCard

Leverans

Din beställning levereras med PostNord till närmsta utlämningsställe. Beställningar gjorda på vardagar innan kl. 14:00 skickas normalt samma dag och beställningar gjorda efter det eller under helger och helgdagar skickas som regel nästkommande vardag. 

 

Leveranstid

Vår normala leveranstid är 2-3 vardagar efter din order har skickats. Vi ska leverera beställningen utan onödiga förseningar dock senast efter 30 dagar efter beställningen är gjord.

 

Fraktkostnad

En fraktavgift på 111 SEK inklusive moms tillkommer på alla beställningar under 499 SEK. På beställningar över 499 SEK är frakten gratis.

 

Ej mottagen vara

Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice på info@halsostrumpor.se . Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om det har uppstått ett fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.

 

Leveransförsening

Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom Hälsostrumpor.se:s kontroll kan inte Hälsostrumpor.se anses ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.

 

Transportskada- och risk

Hälsostrumpor.se ansvarar för din beställning tills du fysiskt ha mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice på info@halsostrumpor.se .
Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna i tillfälle av att du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras.

Ångerrätt och returer

Ångerrätt

Du har som privatkund alltid 30 dagars ångerrätt från den dag då du mottar dina varor. Ångerrätten ger dig rätt till att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik.

 

Hygienprodukter

Flera av våra produkter ska testas som hygienprodukter, alltså ska t.ex. kalsonger testas utanpå egna kalsonger, för att ångerrätten utan värdeminskning ska kunna nyttjas.

Om du önskar att använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss senast 14 dagar efter att du mottagit din beställning. Du kan välja att använda vår förifyllda blankett vid ångrat köp som du hittar längst ner i dessa köpvillkor, Konsumentverkets standardblankett vid ångrat köp eller att meddela oss via e-mail. Efter du har meddelat oss att du vill ångra köpet, ska du inom 14 dagar skicka produkten i retur. 

 

Retur

Du ska fylla i en ångerblankett och bifoga i paketet när du skickar en retur eller bifoga annat dokument i paketet som gör det möjligt att identifiera vilken order returen gäller. Det kan exempelvis vara en utskriven kopia av orderbekräftelsen. 

Du står som kund själv för att betala returfrakten på samma sätt som du ansvarar för att produkten kommer fram till Hälsostrumpor.se i bra skick. Du måste därför emballera produkten på ett sätt som säkerställer att produkten inte skadas i transporten. Vi rekommenderar att du skickar varan i sitt originalemballage.

När du returnerar en produkt åligger det fullständiga ansvaret för att försändelsen når fram till Hälsostrumpor.se på dig som kund. Därför rekommenderar vi alltid att använda ett spårbart fraktalternativ.

 

Returadress:

Hälsostrumpor.se

Helge Nielsens Alle 6K, st. th.

8723 Løsning

Danmark

 

Byte

Hälsostrumpor.se erbjuder tyvärr inte byten. Om du önskar att byta en vara ber vi dig vänligen att placera en ny beställning på hemsidan och skicka de mottagna varorna i retur till oss.

 

Värdesminskningsavdrag

Om varorna du returnerar är i försämrat skick som gör de osäljbara kan Hälsostrumpor.se göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång, som avgörs i varje fall.

 

Återbetalning

Vi kommer att återbetala det belopp du betalt för varorna utan onödig försening efter att vi har mottagit och behandlat din retur, dock senast efter 14 dagar från det att du har meddelat att du vill göra ångerrätten gällande, förutsatt att vi har mottagit produkten eller bevis att produkten har skickats till oss. 

Om du returnerar en hel beställning återbetalas summan för produkterna samt eventuell fraktkostnad. Om du valt ett dyrare fraktalternativ än det billigaste som erbjuds i webbshoppen återbetalas endast summan för det billigaste fraktalternativet. Om du endast returnerar en del av en beställning återbetalas inte den eventuella fraktkostnad du har betalat för att motta beställningen. Återbetalningen sker endast för produkternas värde och inte för eventuella avgifter för t.ex. faktura.

Återbetalning sker alltid till samma betalningssätt som användes vid beställning.

Reklamation

Reklamationsrätt 

Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Hälsostrumpor.se eller som på annat sätt uppvisar fel. Notera att fel som uppkommit av slitage vid normal användning samt brister p.g.a. felaktig användning/underhåll ej täcks av reklamationsrätten.

Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det at du mottog varan, är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald för den summa du betalat för varan.

Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. 2 månader efter felet upptäcks anses alltid som skälig tid för anmälan.

Önskar du att reklamera en produkt ber vi dig kontakta vår kundservice innan du skickar din produkt i retur till oss. Av kundservice kommer du få vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå vidare.

 

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden:

E-mail: info@halsostrumpor.se.

Du ska som kund inte betala eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt när det gäller en reklamation som godkänts av Hälsostrumpor.se.

 

Returadress vid reklamationer:

Hälsostrumpor.se
Helge Nielsens Alle 6K, st. th.
8723 Løsning

Danmark

 

Tvist

Tvist mellan Hälsostrumpor.se och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas av Allmänna reklamationsnämnden kommer Hälsostrumpor.se att följa nämndens beslut. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Du kan också upprätta ett ärende via EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Förbehåll

Allmänt

Hälsostrumpor.se tar förbehåll för att kunna häva avtalet utan att kunna krävas på kompensation, om kunden har handlat i ond tro, på grund av felaktigheter på www.halsostrumpor.se som kunden känt till eller borde ha insett var felaktigt. Detta inkluderar felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet. Om det uppgår skillnader i uppgifter mellan www.halsostrumpor.se och andra publikationer har de uppgifter som uppges här på www.halsostrumpor.se företräde.

 

Immaterialrätt, logotyper och varumärken

Samtliga material som publiceras på www.halsostrumpor.se, detta inkluderar logotyper, programvara, varumärken, text och bild är skyddat enligt immaterialrätten. Det innebär att inget material får kopieras, användas eller överföras till tredje part utan tillåtelse från innehavaren av rättigheterna. Eventuella överträdelser beivras.

 

Färgåtergivning på produktbilder

Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmars inställningar.

 

Force Majeure

Hälsostrumpor.se har rätt att inte uppfylla sina skyldigheter i detta avtal i händelse av omständigheter som är utanför Hälsostrumpor.se:s kontroll eller som vi inte kunnat förutse eller övervinna. Detta gäller bl.a. myndigheters åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, krig eller krigsfara, blockad, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse av större omfattning. 

 

Blankett: Konsumentverkets standardblankett vid ångrat köp

Integritetspolicy – GDPR:
Hur behandlar Halsostrumpor.se dina personuppgfiter? Strømpekompagniet är mycket noga med att förhindra missbruk av information och ge dig bästa möjliga service.
Det gör vi genom att ha kontroll över våra/dina uppgifter och GDPR-lagstiftningen.

Strømpekompagniet tillhandahåller inte information från tredje part till våra kunder. 
Du kommer alltså kunna tas bort från vår e-postlista eller från våra databaser där vi lagrar dina uppgifter om du har handlat hos oss.
Du kan när som helst ta reda på vilka uppgifter vi har om dig och du kan invända mot dem enligt lagen om skydd av personuppgifter (GDPR). Om du anser att informationen är felaktig har du rätt att få den rättad. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om du ber om det. Detta kan till exempel vara fallet om dina uppgifter inte längre är nödvändiga för det syfte för vilket vi skulle ha använt dem. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagen. Du kan skriva till oss på följande adress: info@halsostrumpor.se

Om du har några funderingar eller frågor om vår policy kan du skicka ett e-postmeddelande till oss.
Vilken information samlar Halsostrumpor.se in:
För att du ska kunna handla i vår webbshop behöver vi ditt namn, din adress, din e-postadress och eventuellt ditt telefonnummer.
Vi behöver denna information och därför registrerar och vidarebefordrar vi de personuppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna leverera och fakturera varorna till dig.
Vi lagrar informationen för att kunna ge dig bästa möjliga service vid frågor om en tidigare beställning eller liknande.
Personuppgifterna registreras hos Tekstilfabrikken ApS och lagras i fem år, varefter de raderas.
Dessutom samarbetar vi med ett antal andra företag som lagrar och behandlar uppgifter. 
Förtagen behandlar uppgifterna enbart för vår räkning och får inte använda dem för egna syften.
Vi arbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan ge dina uppgifter ett adekvat skydd.
Vi lagrar inte kunduppgifter i krypterad form och överför inte kunduppgifter i krypterad form.
Inga personuppgifter registreras.
Datauppgiftsansvarig hos Halsostrumpor.se är Tekstilfabrikken ApS.

Information om samtycke för prenumeration av nyhetsbrev
Om du har påbörjat prenumeration av vårt nyhetsbrev har du samtyckt till att Tekstilfabrikken ApS använder dina uppgifter och att vi skickar dig relevanta nyheter, erbjudanden och information till dig. Om du inte längre är intresserad av att få dessa e-postmeddelanden från oss kan du när som helst avsluta din prenumeration och därmed dra tillbaka ditt samtycke. Du kan göra detta via länken längst ner i våra nyhetsbrev eller genom att kontakta oss via kontaktformuläret eller via e-post.